esmaspäev, 8. veebruar 2016

Reklaam

Reklaamisõnumi juures on palju rohkem, kui esmapilgul tundub. Efektiivne reklaam, nagu ka teised kommunikatsioonivahendid, töötab kõige paremini, kui ta mõjub potentsiaalsete klientide vajadustele ja ihadele- side, mis on nii intuitiivne kui ka väga kalkuleeritud. Järgnevad küsimused aitavad sul reklaame paremini mõista:

   1.       Mis on reklaami üldine meeleolu? Millist tunnet ta üritab tekitada? Mille kaudu ta seda teeb?  
   2.       Milline on reklaami kujundus? Kas reklaam on tasakaalus või ühel pool rohkem detaile? Kuidas on põhikomponendid asetatud?
   3.       Milline on suhe teksti ja piltide vahel ning mida see meile ütleb?
   4.       Kui palju on reklaamis vaba pinda? Kas on palju valget pinda või on kõik täis kujundeid ja elemente?
   5.       Milliseid märke ja sümboleid võite leida? Millist rolli nad reklaamis mängivad?
   6.       Kui reklaamis on inimesi (mehi, naisi, lapsi) või loomi-linde, siis millised nad on? Mida suudad sa inimeste puhul välja lugeda nende nägudest, asendist, soengust, vanusest, soost, rassist, haridusest, ametist, omavahelistest suhetest?
   7.       Mida ütleb meile taust? Kus reklaam aset leiab ja millist rolli taust omab?
   8.       Mis tegevus leiab reklaamis aset ja millist rolli see omab? (Seda võib kirjeldada kui reklaami sisu)
   9.       Mis teema areneb reklaamis? Millest see räägib? (sisu võiks olla naise ja mehe kohtumine restoranis, kus nad joovad kokteile. Teema oleks aga, mis tunded nende vahel on- armukadedus, kiindumus, kirg jne.)
   10.   Millist teksti nad kasutavad? Kas nad jagavad infot või üritavad teatud emotsioone tekitada? Või mõlemat? Millist tehnikat nad selleks kasutavad: huumor, sümbolism, võrdlused, flirt?
   11.   Milliseid kirjaviise kasutatakse ja millise tunde nad tekitavad?
   12.   Mis on toode, mida reklaamitakse ja millist rolli mängib see sinu kodumaa kultuuris ja ühiskonnas?
   13.   Aga visuaalsed lahendused? Kui tegemist on fotoga, siis kuidas see on pildistatud? Millist rolli mängib kaugelt, keskmaalt või lähedalt pildistamine? Kuidas on valgustusega, värvidega, pildistamise nurgaga?

   14.   Milliseid sotsiaalseid, poliitilisi, majanduslikke või kultuurilisi tõekspidamisi peegeldab reklaam kaudselt? Reklaam võib olla kasvõi sinistest teksadest, aga peegeldada seksismi, võõrandumist, stereotüüpset mõtlemist, kohandumist ühiskonda, põlvkondadevahelist konflikti, üksindust, elitarismi jne.

   Näide: Reklaami analüüs

1. Üldine meeleolu tore, lõbus. Üritab jätta toredat, kirgast, lustlikku ja võibolla isegi müstilist meeleolu. Tunnet püütakse edasi anda plakati ebamaisete värvidega, müstilisust annavad kollased/oranzid laternad ja hajuvad värvid. 
2. Üleval vasakus nurgas on korraldajate logo. Paremal üleval laternad ning taga mingid lehed. Keskel on suurelt ürituse nimi. Selle kohal pühvli kujutis. Kõik see hõlmab plakatist umbes 2/3. Ülejäänud kolmandikul all on info, kus, mis kell, mis täpsemalt toimub ning kõige all paremal on märgitud, et üritus toimub TASUTA. detailid on minuarust tasakaalus, kuid loomulikult võtab suurelt ja huvitava fondiga kirjutatud pealkiri keskel kogu tähelepanu esmasel vaatlusel. Samuti jäävad silma laternad, kuid see võib olla ka sellepärast, et see eestlase jaoks midagi teistsugust ja võõrast.
3. Pühveli põhjal, mis on pealkirja peal eeldan, et uue aasta vastuvõtuga lõppeb või algab Pühvli aasta. Kollased ja oranzid laternad on teadupärast väga omased Hiinale ja Hiina Uusaasta vastuvõtule. 
4. Vaba pinda on peamiselt ainult äärtes. Valget pinda on ainult üleval vasakus ääres, mille tõttu on korraldajate logo märksa silmapaistvam, kuna kogu ülejäänud plakat on värvide virrvalliga kaetud. Vaba pinda on küll vähe, kuid elemente ja detaile ei ole see-eest palju. Kõik on ilusti tasakaalus. 
5. Kindlasti ongi üheks sümboliks pühvel, mis sümboliseerib algavat või lõppevat Hiina looma-aastat. Samuti sümboliseerivad laternad Hiinat ja idamaist kultuuri. Need tekitavad sündmusele vastava meeleolu, tekitavad ebamaisusega tähelepanu ja huvi, aitavad mõista sisu. 
6. Reklaamis on ainult pühvli kujutis ning see on üleni rohekas, seega on aimatav ainult piirjoonte kaudu, et see üldse pühvel on. Pigem jätab see mulje looma varjust, kui loomast endast.
7. Tausta värvid on ebamaised ja müstilised ning üksteisse sulanduvad. Samuti kirkad ja erksad, mis püüavad pilku ja kutsuvad lugema. Taust toob välja sündmuse välismasisust. 
8. Reklaamis ei toimu otsest tegevust. 
9. -
10. Pealkirja jaoks on kasutatud huvitavat fonti. Koht ja aeg on ülejäänud tekstist veidi suuremalt kirjutatud. Rõhutatud on, et üritusele pääseb tasuta, kasutades suurtähti. Põhirõhk on info edastamisel, kuid kindlasti on plakatit tehes mõeldud ka sellele, mis meeleolu see tekitab. Kasutatakse sümboleid, värve, omadussõnu, vihje välismaistest esinejatest.
11. On välja toodud, et esinejad on Pekingist (ehk välismaalt, samuti näitab see, et esinejad on asjatundjad). tekst iseenesest on üsna neutraalne ja püüab infot edasi anda, kuigi info edasiandmiseks on kasutatud sõnu, mis tekitavad huvi ja põnevust. Samuti on suur pluss see, et see on ebatavaline üritus ning Eestis mitte väga tuntud.
12. Reklaamitakse sündmust, õigemini Hiina Uusaasta vastuvõttu. See on tulnud Hiinast ning seda on ametlikult/suurejoonelisemalt tähistatud ainult mõned aastad. Kuigi see on siin ebatavaline ning vähelevinud, tekitab see huvi, kuna see on uudne, värvikirev ja põnev ning müstiline.
13. Visuaalselt püüab pilku kõige rohkem värvide lahenduse poolest ning erk pühvel teiste külmade värvide seas. 
14. Reklaamib Hiina kultuuri ja kutsub inimesi sellega tutvuma kasutades selleks huviobjekte nagu suur ilutulestik ning esinejad välismaalt. 



Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar